تبلیغات
مجله زندگی مثبت - نکاتی پیرامون افسردگی و استرس تعطیلات نوروز

اختلافات رایج بین خانم ها و آقایان
موهاتو بزن کنار، چشمات ضعیف می شه!
هوش تنها در عدد آی‌کیو خلاصه نمی‌شود
باورهای غلط در مورد مسواک زدن
اینگونه از رنج و ناراحتی ها رهایی یابیم
چه وقت باید تسلیم شویم؟
ارزش خود را بدانید...
دلایل علمی عاشق شدن را بدانید
درست و اصولی دعوا کنید
وقتی برای عشق باید سوگواری کرد
چگونه ازدواج خوبم را خراب کنم؟!
بیایید در شکاف افکارمان ساکن شویم
خودکشی نوجوانان (حتما بخوانید)
کنار آمدن با برهم‌خوردن رابطه و دلشکستگی
آیا بلند بودن صدای موزیک می‌تواند به گوش‌هایم آسیب بزند؟
انواع عشق
مراکز انرژی بدن(چاکرا)
چطور می توان از آینده یک رابطه باخبر شد؟ / با علایم خطر آشنا شوید
بدبین‌ها بخوانند: نگرش مثبت برای قلب شما خوب است
اشتباه های رایج درباره سوگواری در کودکان
افسردگی جوانان
بهترین مشاغل برای جوانان
نگاه نکنید، هیپنوتیمز می شوید+عکس
رابطه جالب نوشیدن آب و توان پاسخگویی
چگونه در جلسه آزمون تست بزنیم؟
با هوش تر می شوید اگر با خودتان حرف بزنید!
پنج نکته طلایی برای بله گرفتن
همه چیز به نگاه تو برمیگرده...
کدام مرورگر کمترین انرژی را از باتری لپ تاپ می گیرد؟
سخنان بزرگان در مورد موفقیت

لیست کامل مطالب ارسالی

Free PageRank Checker





Powered by WebGozar



RSS

مجله زندگی مثبت
خانواده و زندگی، پزشکی و سلامت، روانشناسی و موفقیت و مطالب جالب و خواندنی

شنبه 27 اسفند 1390

نکاتی پیرامون افسردگی و استرس تعطیلات نوروز
مرتبط با : سلامت روان نظریه های روانشناسی



 ناراحتی یک احساس واقعی فردی است. چیزی که باعث می‌شود فردی احساس ناراحتی کند ممکن است بر دیگری تاثیر نداشته باشد. برخی ممکن است بعد از تحویل سال نو دچار ناراحتی بعد از تعطیلات شوند.

عوامل مختلفی، ازجمله انتظارات و توقعات غیرواقعبینانه، فشارهای مالی و تعهدات زیاد می‌تواند موجب استرس در زمان تعطیلات شود.
برخی افراد ممکن است دچار افسردگی فصلی شوند.
سردرد، پُرخوری، روی آوردن به مشروبات الکلی و بی‌خوابی برخی از عواقب کنترل نادرست استرس تعطیلات می‌باشد.
افزایش حمایت و پشتیبانی اجتماعی می‌تواند برای آنهایی که از افسردگی و استرس تعطیلات رنج می‌برند مفید باشد. مشاوره روانشناسی نیز کمکشان می‌کند.
قرارگیری به اندازه درمعرض نور آفتاب علاوه بر اینکه قدم مهمی در پیشگیری از علائم اختلال عاطفی فصلی است،  می‌تواند به بهبود افسردگی نیز کمک کند.
داشتن انتظارات و توفعات واقعبینانه، سر زدن به دوستان و آشنایان، همکاری در کارها با اعضای خانواده، پیدا کردن راه‌هایی ارزان برای لذت بردن و خوش گذراندن و کمک به دیگران همه راه‌هایی برای کمک به استرس و افسردگی تعطیلات است.
تعطیلات عید برای خیلی‌ها جزء لذت‌بخش‌ترین روزهای سال است که اوقات آن را با دیدوبازدید، میهمانی و مسافرت پر می‌کنند. اما برای خیلی دیگر، زمانی است آکنده از غم، تنهایی و اضطراب.


چه چیز موجب افسردگی تعطیلات می‌شود؟

ناراحتی یک احساس واقعی فردی است. چیزی که باعث می‌شود فردی احساس ناراحتی کند ممکن است بر دیگری تاثیر نداشته باشد. ازجمله علت‌های متداول افسردگی تعطیلات عبارتند از:

استرس
خستگی
انتظارات و توقعات غیرواقعبینانه
هزینه‌های مالی بالا
استرس مالی
نبودن پیش دوستان و خانواده

آیا محیط و تغییر فصل می‌تواند علت افسردگی تعطیلات باشد؟

حیوانات با تغییر حال و هوا و روحیه و رفتار به تغییرفصل واکنش می‌دهد. انسان‌ها نیز در زمان تغییر فصل تغییر رفتار می‌دهند. میزان خواب و خوراک آدمها در فصل بهار بیشتر می‌شود.

ناراحتی و افسردگی تعطیلات می‌تواند به علت واکنش به استرس‌ها و نیازهای فصل باشد. در سایر موارد، ممکن است افراد به خاطر مشکلی به نام اختلال فصلی عاطفی که افسردگی فصلی هم نامیده می‌شود، احساس افسردگی می‌کنند.

افسردگی و استرس تعطیلات چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

هزینه‌های خرید، میهمانی‌ها و دیدوبازدیدهای عید و الزامات خانوادگی می‌تواند موجب بالا رفتن فشار و استرس افراد در دوران تعطیلات شود. آنهایی که خودشان را افسرده نمی‌دانند هم ممکن است دچار واکنش‌های استرسی شوند و علائم جسمی و روحی مختلفی ازجمله موارد زیر را تجربه کنند:

سردرد
روی آوردن به سیگار و مشروبات الکلی
پُرخوری
بی‌خوابی

برخی ممکن است بعد از تحویل سال نو دچار ناراحتی بعد از تعطیلات شوند. این می‌تواند به خاطر ناامیدی‌ها و توقعات انجام‌نشده سال پیش باشد که با استرس و خستگی همراه شده است.

علائم اختلال فصلی عاطفی یا یک اختلال افسردگی جدی، ممکن است بعد از تعطیلات نیز ادامه یابند و حتی تشدید شوند. علائم اختلال فصلی عاطفی شامل خستگی، افسردگی، گریه کردن ناخودآگاه، تغییر رفتار، زودرنجی، مشکل در تمرکز، بدن‌درد، کاهش میل‌حنسی، بی‌خوابی، کاهش فعالیت جسمی و پُرخوری به همراه افزایش وزن می‌باشد.

افسردگی و استرس تعطیلات چطور تشخیص داده می‌شود؟

بررسی سابقه و معاینه جسمی برای تشخیص افسردگی تعطیلات کافی است. متخصص ممکن است آزمایش‌هایی نیز برای بررسی مشکلات جسمی دیگر که می‌تواند در این علائم دخیل بوده باشد نیز انجام دهد. سابقه کامل از علائم می‌تواند به متمایز کردن یک نوع خفیف از افسردگی تعطیلات با اختلالات افسردگی مزمن‌تر کمک کند.

افسردگی و استرس تعطیلات چه درمانی دارد؟

آنهایی که از هر توع افسردگی و استرس تعطیلات رنج می‌برند می‌توانند با بالاتر بردن حمایت اجتماعی خود وضعیت خود را بهبود بخشند. برای آنهایی که مشکل چندان پیچیده‌ای ندارند، می‌توانند با راه‌های مثل محدود کردن تعهدات و فعالیت‌های بیرون از خانه خود، تقسیم مسئولیت‌های خانوادگی مثل خرید کادوهای عید و آماده کردن غذا، توافق بر سر محدودیت‌های مالی و خریدها، یا اختصاص دادن وقت اضافه به استراحت، استرس خود را کمتر کنند.

مشاوره‌های روانشناسی و گروه‌های پشتیبان راه دیگری برای تسکین مقداری از فشارها و استرس تعطیلات است.  اینکه بدانید کسان دیگری هم هستند که درست احساسی مثل شما دارند و بتوانید افکار و تجربیاتتان را با هم در میان بگذارید، می تواند به کنترل مشکلاتتان کمک کند. گروه‌های پشتیبان می‌توانند حمایت اجتماعی شما را نیز افزایش دهند.

قرار گرفتن در معرض نور نیز تا حد قابل‌توجهی از این افسردگی کم می‌کند. مسافرت رفتن و دیدن جاهای مختلف دنیا هم می‌تواند به از بین بردن علائم افسردگی کمک کند.

داروهای ضدافسردگی، مخصوصاً داروهای SSRI، هم می‌توانند درمان موثری برای اختلال فصلی عاطفی باشد. نمونه‌هایی از SSRI، فلوکستین، سِرتالین، پاروکستین و سیتالوپرام می‌باشد.

آیا افسردگی و استرس تعطیلات قابل پیشگیری است؟

نکات زیر می‌تواند به پیشگیری از استرس و افسردگی خفیف مربوط به تعطیلات کمک کند:

توقعالیت واقعبینانه برای تعطیلات داشته باشید.
اهدافی واقعبینانه برای خودتان تعیین کنید.
سرعت خود را بشناسید. نباید مسئولیت‌هایی بیشتر از توانتان قبول کنید.
لیستی تهیه کرده و در آن فعالیت‌های مهم را اولویت‌بندی کنید. این می‌تواند کمکتان کند کارها را با کنترل بهتری اداره کنید.
درمورد کارهایی که می‌توانید بکنید یا نمی‌توانید واقع بین باشید.
همه انرژیتان را صرف یک روز نکنید (مثل روز قبل از سال تحویل).
در لحظه زندگی کنید و از زمان حال لذت ببرید.
با خوشبینی به آینده نگاه کنید.
با مقایسه امروزتان با روزهای خوش گذشته، ناامید نشوید.
اگر تنها هستید، می‌توانید کمی از زمانتان را به دیگران کمک کنید.
فعالیت‌هایی رایگان برای تعطیلات خود پیدا کنید، مثل رفتن به مغازه‌ها بدون خرید کردن، تماشای هوای زیبای بهاری و ...
مصرف سیگار و مشروبات الکلی را محدود کنید زیرا زیاده‌روی در آنها فقط حس افسردگی شما را بیشتر می‌کند.
یک چیز جدید امتحان کنید. عید را به روشی جدید جشن بگیرید.
دوستان تازه پیدا کنید.
برای تماس با دوستان یا اقوام قدیمی وقت بگذارید.
برای خودتان وقت بگذارید.
مسئولیت‌های شب عید را با سایر اعضای خانواده تقسیم کنید.
مراقب خرج و مخارج‌هایتان باشید. ولخرجی هم می‌تواند وقتی ببینید حساب بانکیتان را خالی کرده‌اید، موجب افسردگی شود.

خوشبختانه افسردگی و استرس تعطیلات با دنبال کردن نکاتی که ذکر کردیم قابل کنترل است. اگر علائمتان غیرقابل تحمل است می‌توانید از مشاوره هم کمک بگیرید. برای برخی از بیماران ممکن است دارو برای تسکین علائم تجویز شود.

 

منبع: مردمان

برچسب ها : افسردگی-افسردگی در بهار-افسردگی در تعطیلات-ناراحتی ئ افسردگی-رابطه بهار با افسردگی-
...




به اشتراک بگذارید :
نوشته شده توسط سید فرهاد ذبیحی در ساعت 02:44 ب.ظ
نظرات ()

1- برای تبلیغات در مجله زندگی مثبت کافی است به مدیر وبلاگ ایمیل دهید و یا با شماره تماس موجود در ذیل تماس برقرار کنید تا تبلیغات بنر محصولات شما در وبلاگ قرار داده شود.

2- اگر شما هنوز برای تبلیغ محصولات خود بنر مناسب و یا دلخواه را طراحی نکردید می توانید این کار را به ما بسپارید تا با طراحی زیبا و مناسب محصولات شما را به بهترین نحو ممکن تبلیغ نماییم.

3- مجله زندگی مثبت با رعایت تمامی حقوق و مسائل اخلاقی آماده همکاری برای طراحی و نمایش بنر محصولات شما در وبلاگ می باشد.


ایمیل: farhad_nurse@yahoo.com

مدیر وبسایت: سید فرهاد ذبیحی


:: پاورپوینت های جالب و آموزنده
:: اس ام اس سرکاری
:: اس ام اس عاشقانه
:: اس ام اس فلسفی
:: اس ام اس مناسبتی
:: مشاوره تحصیلی
:: مجموعه آثار معلم شهید دکتر شریعتی(کتاب الکترونیکی)
:: مجموعه آثار معلم شهید دکتر شریعتی (صوتی 1)
:: مجموعه آثار معلم شهید دکتر شریعتی (صوتی 2)
:: مجموعه آثار معلم شهید دکتر شریعتی (صوتی 3)
:: مجموعه کتابهای پائولو کوئلیو (pdf)

جنسیت شما چیست؟



صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لینك آر اس اس | تماس با ما | تبلیغات

.:: تمام حقوق این سایت و مطالب آن متعلق به مجله زندگی مثبت می باشد و کپی برداری فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد ::.
.:: مجله زندگی مثبت ثبت شده در ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی است ::.